VÅR HISTORIA | Fritz Magnus

VÅR HISTORIA

Fritz Magnus - textilkunnande i tre generationer

Fritz Magnus grundades 1999 av Magnus Dahlgren och är idag en stor leverantör inom textiler till hotell, sjukhus, restauranger och numera också mot privatpersoner. Men företaget har egentligen funnits betydligt längre än så. Magnus är uppvuxen i en textilfamilj där farfar Fritz reste runt i världen och handlade textilier som han sedan sålde i Sverige. Företaget gick först under namnet Försäljningsmagasinet som sedan blev eller FM Trading. 1945 köpte Fritz anrika Almedalsmagasinet i Göteborg (som på den tiden också hette Försäljningsmagasinet) vilket sedan gått i arv av först hans son Olle och numera barnbarnet Annika som är Magnus äldre syster. Magnus som har ett brinnande intresse för kvaliteter och textiler följde tidigt farfar Fritz spår och tog upp kontakt med många av de leverantörerna han hade skapat kontakt med i Europa och Asien. Att fortsätta inom textilvärlden och förvalta den kunskap som byggts upp blev ett naturligt val för Magnus.

- Född in i en textilfamilj har man inte mycket annat val än att lyssna på diskussioner om trådtäthet och spinningtekniker vid middagsbordet och då snappar man ju upp ett och annat oavsett man vill eller inte, säger Magnus och skrattar.

Under många år arbetade Magnus själv med att ta fram nya produkter och sälja till framför allt sjukvården. Sjukvården ställer höga krav på kvalitet och Magnus insåg snabbt att ju krångligare kraven var desto större var anledningen att satsa på det. Att göra sådant som många andra tycker är för svårt har visat sig vara en lönsam affär. Företaget jobbar ständigt med att produktutveckla och försöka hitta bästa möjliga lösning för sina kunder. Genom att ha god och långvarig relation med sina leverantörer är det möjligt att lösa de mest udda och tuffa önskemålen. Stort fokus ligger också på att hitta nya exklusiva och miljövänliga kvaliteter.

Idén att skapa ett eget varumärke har alltid funnits hos Magnus och nu när företaget vuxit, både vad gäller personalstyrka och ekonomiska resurser var det rätt tillfälle att göra det på allvar. För hotell och restauranger är Fritz Magnus ett välkänt namn, men för konsumenten är det egentligen helt okänt - än så länge.

- Många har under åren hört av sig till oss och undrat om de kan få köpa de sköna lakanen de sovit i på hotellet, men vi har tyvärr fått göra dem besvikna genom att vi inte sålt till privatpersoner, säger Magnus. Nu när vi lanserar Hotel Collection har vi ändrat om till konsumentsömnad (hotellen vill ha större öppningar och handhål för att det ska gå fort att bädda) och paketerat våra produkter i exklusiva förpackningar, allt för att kunden ska få den där premiumkänslan som våra produkter faktiskt symboliserar.

Men vad hände med namnet Försäljningsmagasinet? Länge användes förkortningen FM Trading, men när Magnus ville skapa ett exklusivt märke ville han hitta något mer unikt, men samtidigt koppla ihop det med sin historia. FM blev då Fritz Magnus - såklart.